کد خبر: 1231245
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
درحالی که رئیس‌جمهور جدید تایوان در مراسم تحلیف خود از استقلال طلبی این منطقه سخن گفته بود، اما به نظر می‌رسد رزمایش‌های قدرتمند چین، دولتمردان تایوان را به تجدید نظر در سیاست‌های جدایی طلبانه واداشته است

جوان آنلاین: رئیس‌جمهور جدید تایوان چند روز بعد از آنکه چین رزمایشی را پیرامون این جزیره در واکنش به اظهارات او بعد از ادای سوگند ریاست جمهوری برگزار کرد، گفت از همکاری با پکن در زمینه «ایجاد آشتی و تفاهم دوجانبه» استقبال می‌کند. 
درحالی که رئیس‌جمهور جدید تایوان در مراسم تحلیف خود از استقلال طلبی این منطقه سخن گفته بود، اما به نظر می‌رسد رزمایش‌های قدرتمند چین، دولتمردان تایوان را به تجدید نظر در سیاست‌های جدایی طلبانه واداشته است. به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، لای چینگ ته، رئیس‌جمهور جدید تایوان روز یک‌شنبه ادعا کرد در سخنرانی خود بعد از مراسم تحلیفش در ۲۰ می‌تأکید داشته که «صلح و ثبات در تنگه تایوان یک عنصر ضروری برای موفقیت و امنیت جهانی است». او در جریان یک گردهمایی حزب جدایی‌طلب خود موسوم به حزب «دموکراتیک مترقی» در جنوب تایوان اظهار کرد: «من همچنین از چین خواستم تا به صورت مشترک با تایوان مسئولیت مهم ثبات منطقه‌ای را به دوش بگیرد. من همچنین مشتاق به تقویت تفاهم و آشتی دوجانبه از طریق همکاری و تعاملات با چین و حرکت به سمت مواضعی بر مبنای صلح و سعادت مشترک هستم». رئیس‌جمهور تایوان افزود: «هر کشوری که در تنگه تایوان تنش ایجاد کرده و بر ثبات منطقه‌ای تاثیر بگذارد مورد پذیرش جامعه بین‌المللی قرار نخواهد گرفت». این درحالی است که لای چینگ ته در پی برگزاری مراسم تحلیف خود در دوشنبه گذشته، پکن را به «ارعاب و تهدیدات سیاسی و نظامی» علیه تایپه متهم و ادعا کرده بود: «من همچنین از چین می‌خواهم ارعاب نظامی و سیاسی علیه تایوان را متوقف کند، با تایوان در مسئولیت جهانی حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان و کلیت منطقه شریک شود و تضمین کند که جهان عاری از ترس جنگ باشد.» چین، تایوان را یکی از استان‌های خود دانسته و استفاده از قوه قهریه برای متحد ساختن مجدد این جزیره با چین را رد نکرده است. پکن در زمان انتخابات ماه ژانویه گذشته در تایوان با هشدار درباره روی کار آمدن مجدد جدایی‌طلبان در پی این انتخابات اعلام کرد رأی‌دهندگان تایوانی باید بین جنگ و صلح یکی را انتخاب کنند. از سوی دیگر، نشانه‌ها حاکی از آن است که ارتش ایالات متحده در تدارک جنگ احتمالی با چین در صورت حمله این کشور به تایوان است. روزنامه وال‌استریت ژورنال دیروز گزارش داد که تفنگداران نیروی دریایی امریکا و فیلیپین تمرینات نظامی خطرناکی را در جزایر نزدیک تایوان برگزار کرده‌اند، تمریناتی که سربازان در آن پیاده‌شدن از بالگرد، آماده‌سازی مسلسل‌های غیرمسلح و تحت‌نظر گرفتن مناطقی که انتظار می‌رود نبرد در آن‌ها اتفاق بیفتد را تمرین کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار